kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jak telepraca ułatwia kobietom w Polsce karierę zawodową?
2014/4/22 22:31:27

Co 25. Polak pracuje obecnie w formie telepracy czyli pracuje w domowym zaciszu. Ten sposób zatrudnienia nie jest u nas bardzo popularny, ale w porównaniu z minionymi latami odnotowuje się wzrost liczy zatrudnionych telepracowników. Z takiej formy zatrudnienia płynie wiele korzyści, które ułatwiają kobietom karierę zawodową.

Wyobraź sobie, że budzisz się rano; na zewnątrz jesienna, chłodna szarówka i deszcz. Wskakujesz szybko pod prysznic, później przygotowujesz śniadanie – w radio mówią o tym, gdzie dziś najdłużej stoi się w korkach i przepowiadają kiepską pogodę na kolejny tydzień. Zakładasz ciepłe skarpety, siadasz w ulubionym fotelu i włączasz komputer – w tym czasie ekspres już przygotowuje aromatyczną, czarną kawę. Z parującym kubkiem w ręku, otulona w koc rozpoczynasz swój dzień w pracy... brzmi jak bajka? Być może, ale dla wielu to rzeczywistość. Również w Polsce.

Telepraca (bo właśnie tak nazywa się zatrudnienie na odległość – czyli praca z domu) gości na polskim rynku od kilkunastu lat. Choć nadal nie jest u nas popularna (zdalnie pracuje obecnie co 25. Polak), to w skali kilku poprzednich lat notuje ciągły wzrost, a światowe korporacje, które były pionierami w propagowaniu telepracy, nadal rokrocznie zatrudniają pracowników w tym trybie. W IBM zdalnie można pracować od ponad dziesięciu lat. Od dwudziestu jest tam także stosowany elastyczny system zatrudnienia, który daje pracownikowi większą mobilność i umożliwia zbalansowanie życia zawodowego i prywatnego; łącznie na stanowiskach niestacjonarnych pracuje tam kilkaset osób pełniących rozmaite funkcje. Hewlett-Packard rozwiązania zdalne wprowadzał jeszcze na długo przed powstaniem Internetu – wynikało to z charakterystyki pracy w tej firmie, gdzie spory odsetek pracowników podróżuje. Zarząd Nestle Polska również wdrożył telepracę: na początek umożliwił częściowe uelastycznienie grafiku pracowników, a ponieważ próba okazała się trafiona, od początku 2013 roku już niemalże jedna czwarta zatrudnionych w firmie może przez 4 dni w miesiącu pracować w domu. Telepracuje się także w polskich dużych firmach, np. PZU, oraz w niektórych urzędach: Urząd Marszałkowski w Lublinie obecnie zatrudnia zdalnie ponad 40 osób na ok. 870 zatrudnionych..

Mniejsze koszty i więcej swobody?

Swoboda: to słowo-klucz w przypadku telepracy. Pierwszym i najważniejszym udogodnieniem, na jakie może liczyć pracownik zdalny jest możliwość pogodzenia wielu aspektów życia codziennego. Pracując z domu można wygospodarować czas zarówno na zrobienie pilnych zakupów, jak i opiekę nad dzieckiem czy na chwilę odpoczynku we własnym ogrodzie. Telepracownik oszczędza także swój czas i pieniądze przeznaczone na dojazd do miejsca pracy. Co równie ważne – unika wielu napięć i stresu, jakie często generuje biurowa atmosfera. Jeśli już mowa o korzyściach – sami pracodawcy wymieniają kilka powodów, dla których telepraca się opłaca. Przede wszystkim to duża oszczędność w eksploatacji biura – przestrzeń robocza może być wydajniej zagospodarowana, a zużycie energii elektrycznej spada. Jak to wygląda w praktyce? Urząd Marszałkowski w Lublinie obliczył, że jeden telepracownik to oszczędność aż ok. 8 tys. zł rocznie, ponieważ koszt utrzymania stanowiska pracy dla takiego samego pracownika pracującego stacjonarnie w skali roku wynosi ok. 10 tys. zł, podczas gdy koszty ponoszone przez podmiot zatrudniający telepracownika wynoszą jedynie 1800 zł.

Najważniejsza wiedza i przeszkolenie

Jak wynika z prognoz rynku pracy, za kilka lat blisko 20 procent polskich przedsiębiorstw będzie stosować elastyczne systemy zatrudnienia. Aby dostosować się możliwie najlepiej do nowych wymagań, należy postawić na edukację i zdobywanie doświadczenia. Oczywiście najistotniejsza w telepracy jest płynna obsługa urządzeń i programów niezbędnych do jej wykonywania. W dzisiejszych czasach niemalże każdy może się pochwalić umiejętnością choćby podstawowej obsługi komputera i kilku aplikacji, ale na wielu stanowiskach to wciąż za mało. Jak rozwinąć swoje kompetencje w tej dziedzinie, by sprostać wymaganiom rynku? Z pomocą przychodzi projekt euroKobieta, dedykowany wszystkim zainteresowanym, które chciałyby poszerzyć swoją wiedzę informatyczną w zakresie telepracy i wypróbować tę formę zatrudnienia. euroKobieta to całkowicie bezpłatny, dofinansowany ze środków Budżetu Państwa i Unii Europejskiej projekt wsparcia zawodowego dla kobiet. Realizuje w swoim zakresie międzynarodowo certyfikowane szkolenie informatyczne "Informatyczne Kompetencje Telepracy”, zdalne warsztaty telepracy i doradztwo zawodowe. Ma na celu wyrównywanie szans na współczesnym rynku pracy, a w szczególności wsparcie kobiet znajdujących się w trudnej sytuacji zawodowej – priorytetowo wracających na rynek pracy przerwie związanej z urodzeniem dziecka i macierzyństwem, ale nie tylko.

Aby skorzystać z całkowicie bezpłatnego wsparcia projektowego, należy zarejestrować się imiennie na stronie w


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: kariera, macierzyństwo, praca, telepraca


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »